PYTANIE/PROBLEM
Szanowny Panie Burmistrzu,
Jako mieszkanka Mszczonowa chciałabym zapytać kto zlecił "naprawy" dróg, które w ostatnim czasie były prowadzone? Kto sprawdza/kontroluje jakość wykonanych prac i kto poniesie odpowiedzialność za ewentualne szkody wynikające z jazdy po tak "naprawionej" drodze?
W tej chwili ulice są w gorszym stanie niż były. Nawet przy jeździe 20 km/h nie da się uniknąć fruwających kamieni, wznoszonych przez pojazdy jadące w przeciwnym kierunku. Jazda rowerem po takiej nawierzchni też do najprzyjemniejszych nie należy, a można się także przewrócić i zrobić sobie krzywdę. Rozwiazaniem nie jest postawienie znaku A-28 na początku ulicy.
Mam nadzieję, że problem nie zostanie zlekceważony.
Z wyrazami szacunku,
Mieszkanka Mszczonowa
[2020-08-14]
ODPOWIEDŹ
Małgorzata Krześniak Wydział Rozwoju Gospodarczego
Szanowna Pani i Mieszkańcy Mszczonowa,
Remonty nawierzchni ulic na terenie miasta i gminy są prowadzone od kilku lat przy użyciu remontera przy wykorzystaniu emulsji i grysów. Jest to technologia dopuszczona do stosowania na drogach publicznych i jest stosowana na drogach w całej Polsce. Jej zaletą jest skuteczny sposób zabezpieczenia popękanej nawierzchni przed degradacją gdyż emulsja wnika w szczeliny, zabezpiecza przed penetracją wody i jej zamarzaniem zimą, tworzeniem ubytków i przedłuża jej żywotność, natomiast ma ona swoją wadę w postaci luźnych grysów, które do czasu odparowania wody z emulsji i oczyszczenia nawierzchni jezdni z ich nadmiarów są wynoszone na kołach samochodów i rozpryskiwane.
Prace prowadzone przez wykonawcę musza być przez niego odpowiednio oznakowane z ograniczeniem prędkości i znakiem A-28 „ uwaga sypki żwir”. Wszelkie skutki dla innych użytkowników z tytułu prowadzonych robót ponosi wykonawca. Po wykonaniu remontu wykonawca ma obowiązek na terenie miasta sprzątnięcie ulicy i chodników z nadmiaru grysów, które zostaną wykonane w dniu jutrzejszym. Roboty te są nadzorowane przez ZGKiM.
Drogi muszą być remontowane i zawsze szukamy odpowiedniej technologii do danego rodzaju robót, kierując się zarówno trwałością, zakresem robót do wykonania jak i możliwościami finansowymi gminy. Duży ruch na drogach przyśpiesza ich degradację i konieczność remontów, potrzeb jest zawsze więcej niż możliwości. Każdy z Państwa chce jeździć pozbawioną ubytków drogą i tym wyzwaniom staramy się sprostać w miarę naszych możliwości. Zdajemy sobie sprawę, że w trakcie robót pojawiają się różne niedogodności, które mamy nadzieję, że Państwo rozumieją.
W br. Remonty tą technologią zostały już zakończone.
Z Państwa krytycznych uwag wyciągnęliśmy wnioski i ograniczymy w następnym roku remonty tą technologia z wyłączeniem głównych ulic na terenie miasta.