Nazwa projektu: „Dostosowanie Szkoły Podstawowej w Piekarach i Szkoły Podstawowej w Lutkówce dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”
Wartość projektu: 6 669 212,95 zł
Dofinansowanie: 5 668 830,98 zł
Okres realizacji: 2025-2026
Opis projektu:
W ramach projektu przewidziano realizacje następujących zadań:
-
Dla szkoły podstawowej w Piekarach
- Zapewnienie dostępności terenów rekreacyjnych – poprzez budowę placu zabaw dostosowanego do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, zapewnienie wolnego od przeszkód dojścia do placu zabaw;
- Zapewnienie dostępności wejścia do budynku – ustawienie ławek umożliwiających osobie słabowidzącej poczekanie na akomodację wzroku do istniejących warunków, wykonanie fakturowych oznaczeń na schodach;
- Zapewnienie dostępności komunikacji poziomej – poprzez demontaż i montaż drzwi do klas i pomieszczeń administracyjnych, wymianę podłóg w klasach i pomieszczeniach administracyjnych zgodnie z Modelem Dostępnej Szkoły, zakup inteligentnego dzwonka elektronicznego ze sterownikiem oraz elektronicznego ucha - 3 szt., oznakowanie wizualne i dotykowe, montaż rolet ograniczających dostęp promieni słonecznych, stworzenie stref
relaksu (kącik wyciszenia); - Zapewnienie dostępności komunikacji pionowej – poprzez remont klatki schodowej północnej polegający na dostosowaniu wysokości i szerokości stopni do wymagań dostępności oraz wyposażenie klatki schodowej w windę;
- Zapewnienie dostępności pomieszczeń - które zostanie zrealizowane dzięki wyposażeniu kącików wyciszeń, zakup kozetki z regulowaną wysokością, ławek wewnętrznych, dostosowanie wysokości położenia włączników i gniazd, zakup dywanu na podłogę, monitora interaktywnego, tablicy do pisania, mebli, kanapy wyciszającej z bokami, zakup pętli indukcyjnej, zakup stanowiska dla OzN (stół uczniowski z możliwością regulacji wysokości i kąta nachylenia blatu + krzesło z możliwością regulacji wysokości), malowanie pomieszczeń zgodnie z Modelem Dostępnej Szkoły. Ponadto zaplanowano wydzielenie sali do terapii SI wraz z jej wyposażeniem;
- Zapewnienie dostępności ewakuacji – poprzez zakup sprzętu do ewakuacji osób ze specjalnymi potrzebami do 4 wyjść ewakuacyjnych: materac ewakuacyjny z pokrowcem: 4 szt., krzesło ewakuacyjne z szafką: 4 szt., dostosowanie instrukcji bezp. poż. Ponadto zaplanowano zastosowanie rozwiązań z zakresu adaptacji do zmian klimatu poprzez dostawę i montaż „zielonej klasy” wraz z wyposażeniem. Będzie to przestrzeń stworzona na zewnątrz budynku szkoły, gdzie w okresach o odpowiedniej temperaturze prowadzone będą zajęcia. „Zielona klasa” wyposażona będzie w zielone ściany i zapewni uczniom warunki do nauki poza murami szkolnymi. Jednocześnie zastosowane rozwiązania nie będą stać w sprzeczności z Modelem Dostępnej Szkoły i zawartymi w nim standardami dostępności.
-
Dla szkoły Podstawowej w Lutkówce:
- Zapewnienie dostępności terenów rekreacyjnych – poprzez dostosowanie placu zabaw do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, zapewnienie wolnego od przeszkód dojścia do placu zabaw;
- Zapewnienie dostępności wejścia do budynku – poprzez przebudowę podjazdu dla osób z niepełnosprawnością oraz schodów wejściowych od południowej strony szkoły, ustawienie ławek umożliwiających osobie słabowidzącej poczekanie na akomodację wzroku do istniejących warunków, wykonanie fakturowych oznaczeń na schodach;
- Zapewnienie dojścia do budynku – zapewnienie chodnika ułatwiającego dojście do budynku, oznaczenia informacyjne dojść, wyznaczenie miejsca postojowego dla OzN w pobliżu wejścia głównego, wyznaczenie przed wejściem do szkoły tzw. miejsca czasowego postoju („kiss&ride”);
- Zapewnienie dostępności komunikacji poziomej – poprzez demontaż i montaż drzwi do klas i innych pomieszczeń, w tym administracyjnych, oznakowanie wizualne i dotykowe, montaż rolet ograniczających dostęp promieni słonecznych, stworzenie stref relaksu (kąciki wyciszeń), zakup inteligentnego dzwonka elektronicznego ze sterownikiem oraz elektronicznego ucha - 3 szt.,
- Zapewnienie dostępności komunikacji pionowej – poprzez remont klatki schodowej oraz wyposażenie obiektu w windę;
- Zapewnienie dostępności pomieszczeń - które zostanie zrealizowane dzięki wyposażeniu kącików wyciszeń, zakup pętli indukcyjnych, wydzielenie 2 toalet dla osób z niepełnosprawnych, dostosowanie wysokości położenia włączników i gniazd, odpowiednie oznakowanie pom., zakup oczyszczaczy powietrza, wyposażenie sal (stoliki uczniowskie, krzesła, windy do monitora interaktywnego, stoliki dla niepełnosprawnych, krzesła dla niepełnosprawnych), zakup
kozetki z regulacją wysokości, tabletów wraz z oprogramowaniem przeznaczonym dla osób mających problem z mówieniem, zakup monitorów interaktywnych biurka nauczyciela. Ponadto zaplanowano wydzielenie sali do terapii SI wraz z jej wyposażeniem; - Zapewnienie dostępności ewakuacji – poprzez zakup sprzętu do ewakuacji osób ze specjalnymi potrzebami do 3 wyjść ewakuacyjnych.
Ponadto zaplanowano zastosowanie rozwiązań z zakresu adaptacji do zmian klimatu poprzez dostawę i montaż „zielonej klasy” wraz z wyposażeniem. Będzie to przestrzeń stworzona na zewnątrz budynku szkoły, gdzie w okresach o odpowiedniej temperaturze prowadzone będą zajęcia. „Zielona klasa” wyposażona będzie w zielone ściany i zapewni uczniom warunki do nauki poza murami szkolnymi. Jednocześnie zastosowane rozwiązania nie będą stać w sprzeczności z Modelem Dostępnej Szkoły i zawartymi w nim standardami dostępności.
Głównym celem projektu jest poprawa dostępności Szkoły Podstawowej w Piekarach i Szkoły Podstawowej w Lutkówce prowadzących kształcenie ogólne i dostosowanie ich do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), która umożliwi im uczestnictwo w edukacji ogólnodostępnej.
Celami szczegółowymi są:
- wspieranie równego dostępu do dobrej jakości, włączającego kształcenia i szkolenia
oraz możliwości ich ukończenia; - zapewnienie odpowiednich warunków do edukacji dla osób ze specjalnymi
potrzebami; - dostosowanie obiektów Szkoły Podstawowej w Piekarach i Szkoły Podstawowej
w Lutkówce do potrzeb osób ze specjalnymi potrzebami, które uczęszczają do szkół
obecnie, jak i będą uczniami w przyszłości; - zapewnienie edukacji włączającej;
- spełnienie oczekiwań rodziców związanych z zapewnieniem edukacji blisko miejsca
zamieszkania.
Grupą docelową, która zostanie objęta wsparciem w ramach planowanego projektu (odbiorcami) są uczniowie/uczennice Szkoły Podstawowej w Piekarach i Szkoły Podstawowej im. Mjr Józefa Wiśniewskiego w Lutkówce.