Kontakt

Urząd Miejski w Mszczonowie
Plac Piłsudskiego 1, 96-320 Mszczonów
centrala: +48 46 858 28 20

Treść strony

• -

Mszczonowscy emeryci zwiedzali Europę

W dniach 3.06-10.06.2013 roku emeryci i renciści oraz sympatycy Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów w Mszczonowie uczestniczyli w 8-dniowej wycieczce do Amsterdamu, Londynu, Poczdamu i Berlina.
Po przekroczeniu granicy w Tilburgu, gdzie miał miejsce pierwszy nocleg pojechaliśmy autostradą do Amsterdamu, który powitał nas słoneczną pogodą, która trwała do końca wycieczki.
W Amsterdamie zwiedziliśmy Rijksmuseum z dziełami Rembranta, Vermeura, Halsa. Mieliśmy okazję zobaczyć ich obrazy jak „Straż nocna”, „Mleczarkę”, „Wymarsz strzelców”, „Wesoły pijak” oraz martwe natury i krajobrazy. Amsterdam nazywany jest „Wenecją północy”, więc i my nie mogliśmy odmówić sobie tej przyjemności i połyneliśmy statkiem po jednym ze 100 kanałów. Spacerowaliśmy po zabytkowej starówce, zobaczyliśmy Plac Dam z kościołem, Pałac Królewski i Kościół Nowy, a także Fabrykę Diamentów, która cieszyła się wielkim zainteresowaniem pań. Pokazywano nam różne formy szlifów brylantów. Największe diamenty to „Koh i Noor”, „Wielka Gwiazda Afryki” oraz Cullinan I II III, które znajdują się w koronie brytyjskiej. Mieliśmy możliwość zakupu diamentów jednak kieszeń emerytów nie pozwala na takie zakupy. Nie można było, będąc w Amsterdamie, nie odwiedzić targu kwiatowego z mnóstwem tulipanów i innych gatunków kwiatów. Odwiedziliśmy też dzielnicę „ czerwonych latarni”.
Następnie przez Belgię, Francję dotarliśmy do Cuquelles, gdzie czekała na nas przeprawa Euro Tunelem przez Kanał La Manche. 45 km przeprawa tunelem zajęła nam 35 minut. Po przyjeździe do Londynu zwiedziliśmy Hyde Park Corner, który rozciąga się na obszarze 1, 5 km oraz Muzeum Figur Woskowych Madame Tussauds z figurami rodziny krewskiej, polityków, gwiazd filmowych, piosenkarzy, piłkarzy. Dodatkową atrakcją była przejażdżka Rolls Roysami po trasie ukazującej historię Angli, a osoby o silnych nerwach mogły odwiedzić Muzeum Horroru.
Dojeżdżając do Londynu z daleka ukazywały się olbrzymie wieżowce takie jak: wieża Swiss Re Tower mająca 180 m nazywana „ korniszonem”, koło widokowe London Eye zwane „okiem Londynu” i największy wieżowiec mający 310 m i 71 pięter Schardofglass zwany „odłamkiem szkła”.
Ulice Londynu były w odświętnej szacie, ponieważ dwa dni temu obchodzono 60-lecie panowania Elżbiety II.
Zwiedziliśmy Twierdzę Tower, gdzie prezentowana jest większa część historii Londynu. Tu odbywały się egzekucje i tu znajduje się skarbiec z insygniami koronacyjnymi i klejnoty królewskie. Podziwialiśmy mieniącą się diamentami, rubinami, szafirami i szmaragdami koronę imperium, koronę Edwarda, jabłko i berło królewskie oraz chrzcielnicę, przy której byli chrzczeni wszyscy członkowie rodu królewskiego i która oczekuje chrztu przyszłego potomka księcia Williama i Kate. Obok twierdzy znajduje się Most Tower Bridge - najładniejszy most Londynu. Strzelistą budową i wielkością przyciąga wzrok Opactwo Westminster pełniące funkcję kościoła, w którym miały miejsce śluby i pogrzeby rodziny królewskiej, poczynając od koronacji Elżbiety II w 1953 r., poprzez pogrzeb księżnej Diany, pogrzeb Królowej Matki, a na ślubie księcia Karola oraz jego syna Williama kończąc. W podziemiach Opactwa znajduje się 3800 grobów, w tym: Dickensa, Newtona, Darwina, a w głównej nawie grób nieznanego żołnierza.  Nad Tamizą znajduje się Most Westminsterski i okazały gmach Parlamentu ze słynnym zegarem Londyńskim Big Ben. Zobaczyliśmy Katerę St. Paul’s z grobami Lorda Nelsona i księcia Wellingtona, plac Leicester Square z pomnikiem Szekspira. Dotarliśmy do dzielnicy rozrywki Soho, na Plac Piccadilly Circus z posągiem bóstwa miłości Erosa.
Następnego dnia pojechaliśmy na Plac Trafalgar Square, gdzie znajduje się pomnik Nelsona upamiętniający morskie zwycięstwo w 1805 roku oraz National Gallery, gdzie zwiedziliśmy jedną z największych w świecie  kolekcji malarstwa, w tym dzieła takich mistrzów jak Leonardo Da Vinci, Rafaell, Caravaggio i Tycjan. O godz. 11.30 uczestniczyliśmy w uroczystej zmianie warty przy pałacu Buckingham będącego rezydencją Królowej.  Przed pałacem znajduje się pomnik „Wiktoria Memorial”. Członkowie Gwardii Królewskiej ubrani w szkarłatne marynarki i futrzane czapki na koniach, przy dźwiękach orkiestry zaprezentowali precyzyjny przemarsz tworząc niezapomniane widowisko.
W pobliżu pałacu Backingham znajduje się park St. James (św. Jakuba), który jest najstarszym parkiem Londynu i z którego oztacza się widok na Pałac. Spacerując ulicą Downing Street widzieliśmy oficjalną rezydencję brytyjskiego premiera oraz pomnik Churchilla. Nie mogliśmy nie zobaczyć nocnego życia Londynu i oświetlonych budowli. Najokazalej wygląda oświetlony Parlament z Big Benem, Koło widokowe, dzielnica Soho z mieniącymi się neonami reklamowymi oraz Dom Towarowy „Harrods”.
Pełni wrażeń z Londynu pokonując przeprawę przez Kanał La Manche dotarliśmy na nocleg do Francji. Następnym punktem programu był Poczdam, stolica Branderburgii i najbogatsze miasto Niemiec, wpisane na listę zabytków UNESCO. Tu wznoszą się ostatnie budowle władców Prus i cesarzy niemieckich dynastii Hohenzollernów. Zwiedziliśmy Pałac Cecylienhof, który był apartamentem księcia Wilhelma i jego żony Cecylii. Jest główną atrakcją, ponieważ to tu odbyła się w 1945 roku Konferencja Poczdamska z udziałem szefów rządów zwycięskich mocarstw. Przy okrągłym stole Truman, Churchill i Stalin ustalali nowe granice w Europie. W centrum stoi Pałac Sanssouci wzniesiony dla Fryderyka II otoczony 88 korynckimi kolumnami, filigranową chińską herbaciarnią, oranżerią, rzymskimi łaźniami, altaną Boga Słońca oraz kaskadowymi pięknymi ogrodami.
Ostatnim punktem naszego zwiedzania był Berlin. Zwiedziliśmy Katedrę Berlińską, Katedrę św. Jadwigi, Uniwersytet Berliński, który wydał 28 noblistów. Zobaczyliśmy resztki Muru Berlińskiego, to na nim 118 artystów z 21 państw umieściło swoje graffiti. Przejechaliśmy pod Bramę Branderburską, która jest symbolem pojednania wschodu i zachodu oraz gmach Reichstagu, gdzie odbywały się obrady Bundestagu. Dziś wokół Bramy Reichstagu znajdują się miejsca upamiętniające Żydów wymordowanych w Europie, radzieckich żołnierzy i ofiary Muru Berlińskiego. Nieopodal znajduje się Federalny Urząd Kanclerski siedziba Angeli Merkel. Przy Europa Center rozciąga się plac z Fontaną i resztkami „Kościoła Pamięci”, który był zniszczony, a zachowała się tylko 68 metrowa wieża i hala pamiątkowa z mozaikami i marmurowymi reliktami. Obok znajduje się nowoczesny kościół z kolorowych witraży. Widzieliśmy też największy Dworzec Kolejowy ze szklaną kopułą. Pełni wrażeń i niezapomnianych wspomnień wyruszyliśmy do granic Polski,  którą powitaliśmy śpiewem. Mieliśmy wesoły zespół - Pana Piotra, który grał na gitarze i Pana Mieczysława grającego na organkach. Przyjechaliśmy 4200 kilometrów.
Już zbieramy siły i będziemy czekać na następne wojaże, a zdjęcia i wspomnienia będą nam towarzyszyć do następnego roku.
  • autor: J.Rybińska, data: 2013-07-03
  • -

« Wstecz

Newsletter

Aby otrzymywać najświeższe informacje dopisz się do naszego newslettera.

Licznik odwiedzin

6650589

Baner

Współpraca

Dane kontaktowe

Urząd Miejski w Mszczonowie
Plac Piłsudskiego 1, 96-320 Mszczonów

18° 47' 57" N 53° 13' 80" E

Czwartek 8.00 - 16.00
Piątek 8.00 - 16.00
w górę
Copyright © 2009 - 2011 - Gmina Mszczonów.