Kontakt

Urząd Miejski w Mszczonowie
Plac Piłsudskiego 1, 96-320 Mszczonów
centrala: +48 46 858 28 20
e-mail: urzad.miejski@mszczonow.pl

Kalendarz

30.11.2020

Imieniny

Andrzeja, Justyny, Konstantego

Wyszukiwarka

Nawigacja

Treść strony

  • Przewodniczący Rady Miejskiej w Mszczonowie - Łukasz...

Nowy herb i nie tylko honorowe tytuły

Z Przewodniczącym Rady Miejskiej w Mszczonowie Łukaszem Koperskim o honorowych odznaczeniach i nowym herbie rozmawia Dagmara Bednarek.

Panie Przewodniczący, zacznijmy od sprawy, która w okresie wakacyjnym wzbudziła wśród mieszkańców ogromne poruszenie. Mowa o zmianie wizerunku herbu Mszczonowa. Nowy nie spodobał się wielu osobom a pewnie prawie wszyscy nasi Czytelnicy zastanawiali się, czemu dokonano jego zmiany?

Na wstępie chcę podkreślić, że samorząd gminy, który reprezentuję, również nie był zadowolony z konieczności zmienienia wizerunku miejskiego herbu. Przez lata wszyscy przyzwyczailiśmy się do tego, że przedstawia on czarno-czerwono-białą wieżę z napisem „Mszczonów” oraz symbolicznym rokiem powstania miasta.

Kiedy rozpoczęły się prace nad nowym statutem gminy Mszczonów, w dokumencie tym trzeba było zawrzeć wzór herbu, symboli, insygniów i nuty hejnału. Konieczne było wystąpienie o opinię Komisji Heraldycznej, która działa przy Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Bez jej akceptu nie zatwierdzono by nowego statutu, którego integralną częścią są gminne symbole. W przypadku istnienia kilku herbów w dziejach danego miasta, Komisja zaleca wykorzystanie najstarszego lub najdłużej z nim związanego, bądź też ostatniego pochodzącego z okresu staropolskiego. Wskazane jest też, by zawierał jak najmniej elementów, czyli, na przykład, nie posiadał obramowania, nazwy czy dat.

W związku z tym Komisja Heraldyczna uznała, że gmina powinna powrócić do herbu widniejącego na pieczęci z XVI w., który jest najstarszym, możliwym do odczytania, wizerunkiem symbolu Mszczonowa. Dodatkowo, w tej formie był on znany także w XVIII w., Komisja wskazała więc, że był on wykorzystywany najdłużej. Herb musi mieć najprostszą formę, nie może więc być np. cieniowany. Dopiero obecny wizerunek, taki jak na dawnej pieczęci, uzyskał pozytywną opinię Komisji Heraldycznej. Zmiana herbu, do którego wszyscy się przyzwyczailiśmy, nie była więc wymysłem burmistrza i radnych, tylko bezwzględną koniecznością, nakazaną przez prawo.

Jakie jeszcze istotne dla Mieszkańców zmiany przyniósł ze sobą nowy statut gminy?

Oprócz nowego wizerunku herbu także zmiany w procedurze nadawania tytułów honorowych. Przy okazji tworzenia nowego statutu postanowiliśmy uporządkować i tę kwestię. Mieliśmy nadzieję, że naszą „samorządową konstytucję” uda się opracować przed zakończeniem poprzedniej kadencji, która rozpoczęła cały proces. Prace zostały przerwane, ponieważ na szczeblu centralnym trwało opracowywanie zmian ustawodawstwa dla samorządów. Dodatkowo, zawarty w statucie wizerunek obowiązującego herbu Mszczonowa spotkał się z negatywną opinią Komisji Heraldycznej, o czym już wspominałem. Proces opracowywania jego nowego wzoru był działaniem długotrwałym i skomplikowanym, które kontynuowano już w nowej kadencji.

Wracając do honorowych tytułów, to najistotniejszą zmianą było wprowadzenie do ich nazw „gminy Mszczonów” zamiast „miasta Mszczonowa”. Chcieliśmy podkreślić, że są one przyznawane za szczególne zasługi dla całego obszaru lokalnego samorządu.

Co jeszcze, oprócz ich nazwy, zmieni się w sposobie przyznawania wspomnianych wyróżnień?

Powołana została specjalna kapituła, która będzie dbała o to, by tytuły honorowe nie uległy deprecjacji, czyli nie straciły na znaczeniu. Jej członkowie zadbają, by wyróżnienia były przyznawane osobom, które naprawdę na nie zasłużyły. Nowością będzie także możliwość nadawania honorowych tytułów organizacjom, firmom czy instytucjom.

Ważną zmianą będzie możliwość odebrania wyróżnienia osobom, które na przykład zostały skazane prawomocnym wyrokiem sądowym. Bycie „Honorowym Obywatelem Gminy Mszczonów” czy „Zasłużonym dla Gminy Mszczonów” to nie tylko zaszczyt, ale również obowiązek wiążący się z byciem wzorem i autorytetem dla innych. Nie można dopuścić do tego, by tytuły te posiadały osoby, które po ich otrzymaniu popadły w konflikt z prawem.

W ramach uszczegółowiania procesu nadawania wyróżnień chcieliśmy także zagwarantować związane z nimi przywileje. Każda osoba lub podmiot uhonorowany jednym z tych tytułów otrzyma pamiątkowy, spersonalizowany ryngraf i przypinkę. Będą to jednak tylko symbole praktycznych przywilejów. Chcemy, by posiadacze wspomnianych wyróżnień mogli korzystać np. z darmowych biletów do kina MOK lub na Termy. Jeśli rodzina uhonorowanego wyrazi zgodę, po jego śmierci gmina będzie fundować specjalną tabliczkę, która zamieszczona na nagrobku, przypomni o zasługach zmarłego dla Ziemi Mszczonowskiej.

Kto może zgłaszać osoby, organizacje czy instytucje?

Inicjatorem takiego przedsięwzięcia może być każdy. Szczegółowe uregulowania odnaleźć można w uchwale, zamieszczonej w Biuletynie Informacji Publicznej.

Wyróżnienia chcemy wręczać 27 maja, czyli w kolejne rocznice restytucji samorządu terytorialnego w Polsce. W związku z tym termin składania wniosków upływać będzie ostatniego dnia marca.

Z uwagi na niedawne zakończenie procesu legislacji uchwały, w tym roku termin zgłaszania propozycji wyjątkowo upływa 20 października. Czasu nie zostało wiele, ale wniosek można złożyć mailowo do północy, wysyłając go na adres rada.miejska@mszczonow.pl. Jeżeli komuś nie uda się zdążyć w tym terminie, czekamy na zgłoszenia z nominacjami do kolejnej, przyszłorocznej edycji wyróżnień.

Na najbliższą środę ustalono datę zebrania się Kapituły, która rozpatrzy wnioski złożone do 20 października. Inicjatorem części z nich jestem także ja. W trakcie obrad Kapituła zweryfikuje i zaopiniuje zgłoszenia, których ostateczne zatwierdzenie należy do Rady Miejskiej.

Zachęcam do tego, by w ten sposób nominować zasłużonych, szczególnie „cichych” bohaterów naszego terenu, którzy jako ludzie skromni nie opowiadają o swojej działalności społecznej czy dobroczynnej, ale znamy ich i nie są anonimowi dla naszej społeczności. Tytuły honorowe można także nadawać pośmiertnie.

Pamiętajmy jednak, że zanim zgłosimy kandydata do tytułu honorowego, trzeba się zapoznać z wytycznymi w regulaminie.

Dziękuję za rozmowę.

Ja również dziękuję i jeszcze raz zachęcam wszystkich Państwa do zgłaszania kandydatur osób zasłużonych dla naszej „małej Ojczyzny”.

Rozmawiała Dagmara Bednarek, GCI

« Wstecz

Newsletter

Aby otrzymywać najświeższe informacje dopisz się do naszego newslettera.

Licznik odwiedzin

6655234

Baner

Współpraca

Dane kontaktowe

Urząd Miejski w Mszczonowie
Plac Piłsudskiego 1, 96-320 Mszczonów

18° 47' 57" N 53° 13' 80" E

pokaż na mapie
centrala: +48 46 858 28 20

Sekretariat Burmistrza
tel.: 46 858 28 40, fax: 46 858 28 43

e-mail: urzad.miejski@mszczonow.pl
Poniedziałek 8.00 - 16.00
Wtorek 8.00 - 16.00
Środa 8.00 - 18.00
Czwartek 8.00 - 16.00
Piątek 8.00 - 16.00
w górę
Copyright © 2009 - 2011 - Gmina Mszczonów.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
baner toplayer
Ważny komunikat